Cabo night

Igår var det jag som stod för middagen. Det blev Cabo verdianskt hela vägen, min favvo rätt så klart ;)
Och om någon vill prova detta hemma:
  • Kikärtor ca 2 burkar
  • Majs ca 1 burk
  • 2 st tonfisk ( jag föredrar i olja)
  • ca 3 st ägg
  • 3 tomater
  • Lök
  • Oliver (jag använder oliver med kärna, mer smak)
  • Olivolja
  • Vitvins vinäger
  • ca 4 potatisar
  • Ris
Skala potatisen och sätt på kokning, sätt även äggen på kokning, hård kokt ska det va! Låt äggen och potatisen svalna.
Medan de kokar; blanda kikärtorna majsen och tonfisken i en skål ( rinn av all vätska först så klart), tillsätt olivolja och vitvins vinäger efter smak( jag gillar mycket vinäger) krydda med salt och peppar. Jag brukar krydda lite efter humör, kanske lite citronpeppar.
Lägg ut blandningen i valfri form/fat, ställ in i kylskåpet.
Skiva tomaterna och löken (helst i ringar). När potatisen och äggen är svala skivar man även dessa.
Sätt på riset, (hehe, lite torr humor skadar inte)
Ta ut fatet med tonfisk blandingen och lägg på ett lager skivad potatis, sedan tomaten, på dem lägger vi äggen och näst sist löken. Nu brukar jag ringla över lite mer olivolja och tillsätta lite mer salt.  Toppa med oliver.
Ställ in i kylskåpet och vänta på riset.
När maten serveras ska riset vara varmt och tonfisksalladen kall. Man kan även göra salladen på en bädd av salladsblad om man vill vara lite mer fancy :)
När riset är klart: ställ allt på bordet, lägg först ris på tallriken och sen salladen över. Häll upp ett glas vitt och njut!!
Ps, Jag orkade inte vänta på potatis igår, är inte riktigt lika gott men går bra utan :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0