Solen skiner.......

Jag vaknar nästan varje morgon av att solen skiner, mitt liv är i stort sett problem fritt. Visst jag kanske möter någon jobbigt människa på väg till skolan och någon på väg hem från skolan. När jag kommer hem sätter jag på datorn och medans den startar lägger jag en liten stund på att klaga över hur jobbigt det är att ta mig från skolan hem varje dag på grund av alla konstiga människor i den här stan.  

Datorn slås på och mina två startsidor kommer upp, Facebook och DN, vilka kontraster. På min högra sida har jag Facebook med all typ av onödigt information från folk jag knappt känner, någon jag aldrig sett vill bli min vän, en annan som inte pratar med mig i verkliga livet vill även den bli min vän. Någonstans i info havet lyckas jag hitta några fina kommentarer och hälsningar från nära och kära. På min vänstra sida har jag Dagens Nyheter som rapporterar direkt från världens alla hörn, det mesta, riktig information om vad som händer våra medmänniskor just i denna stund.  Jag tar ett djupt andetag och läser löpsedel för inrikes och utrikes, läser några artiklar och vänder mig sedan mot mig själv.

Hur vågar jag klaga över små lyxproblem i min trygga tillvaro när tusentals människor kämpar för sådant som jag numera tar förgivet, mänskliga rättigheter. Jag beundrar dessa människor som vågar stå emot förtryck och våld. Sedan frågar jag mig själv, hade jag vågat? Hade jag varit en av dem som gick ut på gatorna och demonstrerade, medveten om konsekvenserna? Jag vet faktiskt inte om jag har det modet i mig, men jag vet att jag önskar att jag hade hittat styrkan i mig när det väl gäller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0